top of page

איתן סטיבה

איתן סטיבה הוא יזם ומשקיע בתחום השקעות האימפקט, פילנתרופ וטייס קרב לשעבר. בשנת 2022 טס לחלל במסגרת משימת "רקיע", ובכך היה לישראלי השני בחלל והראשון להגיע לתחנת החלל הבינלאומית. המחקרים והניסויים שערך במהלך המשימה צפויים להוות תרומה משמעותית למדע ולתעשיה.


תחילת הדרך

איתן סטיבה נולד בחיפה בשנת 1958, גדל ברמת גן ולמד בתיכון בליך. בשנת 1976 התגייס לצה"ל ושירת כטייס קרב בחיל האוויר. הוא השתחרר משירות סדיר ב-1984 והמשיך לשרת במילואים עד 2019. בסך הכל שירת בצה"ל 43 שנים שבמהלכן השתתף בעשרות מבצעים והטיס מספר סוגים של כלי טיס: סקייהוק, פנטום ואף-16. ב-1982, בקרבות מלחמת לבנון, הפיל חמישה מטוסי אויב סורים, מתוכם ארבעה בגיחה אחת, והיה טייס האף-16 הראשון בעולם לעשות זאת.

במהלך שירותו הצבאי שירת בין היתר תחת פיקודו של אילן רמון ז"ל, שלימים היה האסטרונאוט הישראלי הראשון. בשנת 2010 היה בין מייסדי העמותה "קרן רמון" לצידה של רונה רמון ז"ל. "חקר החלל מגרה את החושים", אמר, "הוא מעורר סקרנות ומאתגר את הדמיון". מאז ועד היום הוא מכהן כחבר הוועד המנהל של קרן רמון ומלווה את הפעילות החינוכית שלה.


עולם העסקים והפילנתרופיה

לאחר שהשתחרר משירות סדיר פנה סטיבה אל עולם העסקים. תחילה היה חבר בצוות הפיתוח של מערכות מטוס הקרב הישראלי, הלביא. בהמשך הקים יחד עם אנשי עסקים נוספים חברות שעסקו בפיתוח תשתיות ופרויקטים במדינות מתפתחות.

כחלק מפעילותו בעולם העסקים, סטיבה ושותפיו הציבו לעצמם אתגר: לשפר את חיי האנשים בכל מקום שבו הם פועלים, לחולל שינוי חברתי עמוק ולהותיר חותם. השקעה מסוג זה מכונה השקעת אימפקט, ובשנת 2010 ייסד סטיבה קרן השקעות בשם Vital Capital Fundהפועלת לשיפור מצבן של אוכלוסיות מוחלשות במדינות מתפתחות. הקרן משקיעה במגוון רחב של תחומים, כולל חקלאות תעשייתית, ייצור מזון, דיור בר השגה, אנרגיה מתחדשת, טיהור מים ועוד, בשיתוף האוכלוסיות המקומיות במטרה לשפר את הרווחה האישית, החברתית והכלכלית של הקהילות המוחלשות. עם הזמן יצרה קרן ויטל שינוי משמעותי במדינות בהן היא פועלת, הודות להקמת שירותים חיוניים כגון מי שתייה מטוהרים, תשתיות חשמל, שירותי בריאות ואלפי משרות חדשות.

היום איתן סטיבה הוא חבר בפורום הכלכלי העולמי (WEF) ושותף במגוון מיזמים חברתיים באמצעות החברה לתועלת הציבור "אנאתה". בין היתר: מרכז טיפולי "קרית אדם" בעיר לוד, עמותת "זיכרון בסלון" להנצחת זכר השואה; רשת בתי הספר המכילים "אינקלו" (המשלבת תלמידים עם ובלי צרכים מיוחדים); מועדוניות לילדי פליטים; המרכז ללימודי אפריקה שבאוניברסיטת בן גוריון ועוד. כמו כן הקים גלריה ללימודי אפריקה, בה מוצגות תערוכות אמנות אפריקאית הבוחנים את האמנות עצמה ואת ההתייחסות ליבשת אפריקה ולתושביה.


האיש שהחזיר את ישראל לחלל

בנובמבר 2020 הכריזו נשיא המדינה, קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית כי איתן סטיבה יהיה הישראלי השני שיוצא למשימה בחלל. איתן הצטרף ליוזמה פרטית אמריקאית של חברת Axiom spaceוהרכיב את המשימה הישראלית שנקראה רקיע, בשיתוף סוכנות החלל הישראלית, משרד המדע החדשנות והטכנולוגיה, משרד החינוך, קרן רמון ועשרות מוסדות מחקר ותעשיה נוספים. המשימה, יצאה לדרכה ב-8 באפריל 2022, כאשר איתן המריא על סיפון החללית דרגון 2 במסגרת טיסת החלל הפרטית הראשונה אל תחנת החלל הבינלאומית. במקור סטיבה היה אמור לשהות בחלל כ-10 ימים, אך עקב מספר דחיות במועד הנחיתה, החללית חזרה אל כדור הארץ ונחתה בבטחה רק ב-25 באפריל 2022 – כ-17 ימים לאחר ההמראה.

בתחנת החלל הבינלאומית איתן סטיבה ביצע שורת ניסויים מדעיים והדגמות טכנולוגיות בעלי חשיבות חסרות תקדים. בין היתר ביצע ניסוי שעקב אחר תופעות חשמליות מעל לעננים, בחלק העליון של האטמוספירה; ניסוי שאיפיין את מחלת הלוקמיה בתנאי תת-כבידה עם ובלי כימותרפיה; ניסוי שבחן את האפשרות לייצר בחלל בשר מתורבת; ניסוי שבחן את היכולת לעצב ולהקשיח נוזלים לייצור עדשות ועוד.

בנוסף איתן סטיבה קיים פעילויות חינוכיות כדי להנגיש את עולם החלל עבור ילדי ישראל: החל מהקראת סיפור בשידור חי מתחנת החלל לילדי הגן ועד ביצוע ניסויים והדגמות שהיו בסיס למערכי שיעור בבתי הספר. בנוסף כללה משימת "רקיע" גם פרויקט בתחום האמנות, במסגרתו הוצגו בתחנת החלל יצירות של אמניות ואמנים ישראליים, חלקן בהשתתפות איתן סטיבה עצמו.


"מה יש שם, מעבר למה שרואות העיניים"

איתן סטיבה לא טס לחלל רק כאדם פרטי, אלא היה למעשה נציג של המדינה כולה. משימת "רקיע" נוהלה על ידי עמותה ששיתפה פעולה באופן מלא עם מדינת ישראל – הן בעזרת תמיכתם של משרדי ממשלה והן באמצעות גיוס מדענים, גופים ויזמים ששלחו הצעות לניסויים ופרויקטים חינוכיים. גם שיתופי פעולה בינלאומיים סייעו להצלחת המשימה, ובכך הביאו לידי ביטוי את היכולות הטכנולוגיות, המדע והיזמות שקיימים במדינת ישראל.

לפני שהמריא לחלל אמר סטיבה: "כילד חיכיתי לראות כוכבים נופלים, ותהיתי: מה יש שם, מעבר למה שרואות העיניים". היום, בזכות תוצאות הניסויים שערך בחלל, אפשר לומר שלא רק הוא, אלא כל המין האנושי יודע קצת יותר על מה שיש שם למעלה: תוצאות המחקרים והניסויים שביצע סטיבה במהלך שהותו בחלל צפויים להוות תרומה משמעותית לחקר החלל, לאפשרות לקיים מסעות ארוכים יותר אל החלל העמוק, להבנה טובה יותר של תהליכים טכנולוגיים ואף לשיפור איכות החיים של תושבי כדור הארץ בהווה.





bottom of page