top of page

גיל שויד

גיל שויד

גיל שויד הוא יזם ישראלי, המייסד והמנכ"ל של חברת ההייטק צ'ק פוינט ומאנשי העסקים העשירים בישראל. בשנת 2018 היה הראשון לקבל את פרס ישראל בתחום ההייטק.

פרטים ביוגרפיים

גיל שויד

שויד נולד ב-1968 בירושלים, וכבר מגיל צעיר התעניין במחשבים ובתכנות על אף שלו-עצמו מעולם לא היה מחשב בבית. כבר כשהיה בתיכון, למד במקביל מדעי המחשב באוניברסיטה העברית ועבד בתפקיד מנהל מערכות במרכז מחקר באוניברסיטה.

לאחר שסיים את לימודיו בתיכון, התגייס לצה"ל ושירת ביחידת 8200. לאחר שחרורו החל לעבוד בפיתוח תוכנה בחברת ההייטק "אופטרוטק" שעסקה בפיתוח, ייצור ושיווק ציוד לתעשיית האלקטרוניקה העולמית. שנתיים לאחר מכן הקים את החברה שמזוהה איתו היום יותר מכל: צ'ק פוינט טכנולוגיות תוכנה בע"מ.

צ'ק פוינט

בשנת 1993, חבר גיל שויד אל ידידו מימי שירותו בצה"ל, שלמה קרמר, ואל עמית לעבודה מ"אופטרוטק," מריוס נכט – והשלושה הקימו יחד חברה חדשה: צ'ק פוינט. שויד מונה למנכ"ל החברה. עד 2001, כיהן כנשיא ועד 2015, כיהן כיושב ראש. נכון לשנת 2021, שויד עדיין מנכ"ל החברה ובכך נחשב לאחד ממנכ"לי החברות הוותיקים ביותר בישראל.

רשת האינטרנט הייתה אז מושג חדש יחסית, אבל שויד ושותפיו זיהו את הפוטנציאל, הבחינו כבר אז באיומים האפשריים ונערכו ליצירת פתרונות בתחום התוכנה. מוצר הדגל של החברה שהוקמה ב-1993, שנחשב בעיני רבים כאבטיפוס של חומת האש של ימינו, מבוסס על פטנט שהמציא שויד עצמו: טכנולוגיית Stateful Inspection – מעין חומת אש הבוחנת כמויות מידע באמצעות מנוע הקובע האם הפעולות המבוצעות מסוכנות או בטוחות. בהמשך, הייתה צ'ק פוינט אחת הראשונות בעולם לפתוח מוצר VPN (שיטת העברת מידע). כיום, צ'ק פוינט עוסקת בפיתוח תוכנה, באבטחת מידע, באבטחת רשתות מחשבים, מובייל וענן. בפרט, ידועה החברה בפיתוח 'חומות אש' (Firewalls), שרתי VPN ותוכנות אבטחה מתקדמות המתמודדות נגד איומי סייבר.

צ'ק פוינט הפכה עם השנים לאחד הסמלים המובהקים והמזוהים ביותר עם הצלחת ההייטק הישראלי. נקודות ראויות לציון מאז הקמתה ועד היום: בשנת 1996 הונפקה בנאסד"ק וגייסה 67 מיליון דולרים כבר בהנפקה הראשונית. בשנת 1998, הכריזה החברה על שיתוף פעולה עם יצרנית הטלפונים הסלולריים המובילה באותה תקופה, היא חברת נוקיה. בהמשך אותה שנה נולדה לצ'ק פוינט חברה-בת, SofaWare, שפנתה לעסקים קטנים ובינוניים והציעה גרסאות מותאמות של מוצרי הדגל של צ'ק פוינט, חומת אש ו-VPN.

הצלחתה של צ'ק פוינט התבטאה גם ברכישותיה: בשנת 2003 הודיעה על רכישת Zone Labs, יצרנית מובילה של חומות אש אישיות. בשנת 2007, רכשה את החברות NFR Security (שפיתחה מוצר המונע חדירות לרשתות תקשורת) ו-Pointsec (העוסקת בהצפנת ואבטחת מחשבים ניידים). ב-2008, רכשה צ'ק פוינט מנוקיה את כל חטיבת האבטחה שלה, שכללה 500 עובדים. בין החברות שנרכשו על ידי צ'ק פוינט יש גם כמה חברות הייטק ישראליות. לדוגמה, ב-2011 רכשה צ'ק פוינט את חברת Dynasec הישראלית שעוסקת בפיתוח תוכנות ניהול רגולציות בעולם הבנקאות ובשווקי הון. ב-2019 רכשה את Protego הישראלית, שעוסקת באבטחת מידע בענן.

"חלוץ אומת הסטארט-אפ"

פעילותו בתחום ההייטק והצלחתו בישראל ובעולם זיכו את שויד במספר אותות ופרסים. בין היתר, בשנת 2004 קיבל מן הטכניון תואר דוקטור של כבוד בתחום המדע. בשנת 2010, כונה "יזם השנה הישראלי" על ידי תאגיד ראיית החשבון הגלובלי ארנסט אנד יאנג. בשנת 2014, הוא נבחר כאיש השנה של מגזין גלובס. בשנת 2018, הכריז שר החינוך דאז, נפתלי בנט, על קטגוריה חדשה לפרס ישראל – קטגוריית הייטק. גיל שויד היה הזוכה הראשון בפרס, ועליו כתב בנט: "שויד הוא חלוץ אומת הסטארט-אפ. הוא סלל דרך, היווה השראה עבור אלפי יזמי הייטק, ותרם לחינוך בישראל". בנימוקי הבחירה צוינה גם תרומתו המשמעותית של שויד למדינה בפיתוח תעשיית ההייטק, יצירת מקומות עבודה וייצוג המצוינות וההון האנושי הישראלי בעולם.

בנוסף לפועלו בתחום ההייטק, שויד מכהן בחבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב ויושב הראש בחבר נאמני האוניברסיטה לנוער של אוניברסיטת תל אביב. במקביל הוא חבר מועצת מנהלי עמותת "יכולות" – ארגון הפועל לצמצום פערים לימודיים במערכת החינוך בישראל, העלאות שיעור זכאות לתעודות בגרות והנגשת ההשכלה הגבוהה. באמצעות שואפת העמותה להשפיע על הזדמנויות שיהיו לתלמידים במהלך חייהם הן בתחום התעסוקה והן בתחומי רווחה חומרית ואישית כאזרחים של מדינת ישראל.

זוהי רק דוגמה אחת מתוך שורה ארוכה של תוכניות המעודדות מצוינות ומסייעות לילדים מן השכבות החלשות של החברה הישראלית, בהן מעורב שויד. על פי השקפתו השאלה היא לא האם יש אפליה, למשל בין נערים מן הפריפריה לנערים מערים מבוססות, אלא האם ניתנות להם הזדמנויות שוות. "בצ'ק פוינט, לדוגמה, יש אנשים מכל היישובים ומכל הרקעים", הצהיר בראיון. "יש לנו עובדים מהדרום ועד אחרי נהריה." 

שויד נחשב לאחד מאנשי העסקים המצליחים והעשירים בישראל. הונו האישי מוערך בכ-2.7 מיליארד דולרים. הוא נשוי לעורכת הדין מיטל דנינו ואב לשישה ילדים, שלושה מאשתו הנוכחית ושלושה מאשתו הקודמת, חמוטל איינהורן. כיום הוא מתגורר עם משפחתו בתל אביב.

10 צפיות0 תגובות
bottom of page