top of page

ד"ר רוחמה מרטון

הכירו את ד"ר רוחמה מרטון

ד"ר רוחמה מרטון היא מומחית בתחום הפסיכיאטריה והפסיכותרפיה, אשר ייסדה וכיום עומדת בראש עמותה ישראלית-פלסטינית בשם רופאים לזכויות אדם.

תחילת הדרך


מרטון נולדה בירושלים להורים שעלו ארצה מפולין, ובהמשך עברה להתגורר בתל אביב. באותה תקופה היו באיזור פרדסים רבים של משפחות ערביות והיא התיידדה עם שכניה. אחד מן האירועים שהשפיעו על פעילותה הציבורית בשנים הבאות היה גירוש שכניה וחבריה הערבים מבתיהם בשנת 1947. אירוע אחר התרחש בעת ששירתה ביחידת גבעתי, ובו חיילי היחידה ירו בשבויים מצרים שנכנעו.

אירועים אלה ואחרים עיצבו את האג'נדה העתידית של מרטון, אולם תחילה היא בחרה ללמוד רפואה. בימים ההם הוטלה מגבלה על מספר הנשים הזכאיות להירשם ללימודי רפואה, אך מרטון פתחה במאבק והצליחה לבטל את המכסה הזו על מנת שנשים תוכלנה להתקבל ללימודים על פי כישוריהן, כמו הגברים. מאבק אחר שהובילה, נגד האיסור שהוטל על נשים ללבוש מכנסיים, זכה גם הוא להצלחה.

פעילות ציבורית

לאחר שסיימה את לימודיה החלה ד"ר מרטון לעסוק בפסיכיאטריה, ובמקביל המשיכה להיאבק למען זכויות אדם, שיוויון זכויות לנשים ומטרות רבות אחרות. בין היתר לקחה חלק בהקמת ארגוני זכויות אדם ובפעילויות בתחום קידום השלום בין מדינת ישראל לבין הפלסטינים. כך למשל קידמה ד"ר מרטון פגישות בין נציגים ישראלים לנציגי אש"ף, התנדבה במרכז לנפגעות תקיפה מינית, פעלה למען שיוויון חברתי עבור תושבי שכונת התקווה בעיר תל אביב, הקימה ארגון שהתנגד למלחמת לבנון, הייתה ממקימי מפלגת "הרשימה המתקדמת לשלום" בבחירות בשנת 1984 ועוד.

את הפעילות הציבורית הענפה שלה שילבה ד"ר רוחמה מרטון עם פעילות באקדמיה והייתה עמיתת מחקר במוסדות גדולים וחשובים ברחבי העולם בתחום זכויות האדם, ביניהם אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת שיקגו.

רפואה בשירות הפוליטיקה

בשנת 1988 החליטה ד"ר מרטון לרתום את התחום בו התמחתה, הרפואה, לטובת פעילות פוליטית. היא יצרה קשר עם אחד מן הארגונים הרפואיים הפלסטינים והחלה להצטרף אליו לטיפולים בשטח. עם הזמן היא החלה לגייס יותר ויותר מתנדבים ישראליים שיצטרפו אליה, עד שלבסוף הקימה את עמותת "רופאים ישראלים פלסטינים לזכויות אדם", שלאחר זמן מה התקצר שמה ל"רופאים לזכויות אדם".

פעילות העמותה מבוססת על כללי אתיקה רפואית, זכויות אדם וצדק חברתי, מגישה טיפול רפואי לישראלים ולפלסטינים המתגוררים בשטחים שבשליטת מדינת ישראל, מייצגת מטופלים אל מול רשויות הממסד ובבתי משפט ועוד. העמותה משתפת פעולה עם ארגוני זכויות אדם ועמותות שונות ביהודה ובשומרון מחד ומהעולם מאידך.

בעבור פעילויותיה של עמותת רופאים לזכויות אדם ופעילויותיה הציבוריות המגוונות למען זכויות אדם קיבלה ד"ר מרטון מספר פרסים ואותות הוקרה, ביניהם אות זכויות האדם של האגודה לזכויות האזרח, פרס ראש הממשלה, פרס הלן לנשים בתחום זכויות האדם ועוד.

7 צפיות0 תגובות
bottom of page