top of page

דוד פתאל

דוד פתאל

דוד פתאל הוא איש עסקים ומלונאי, בעל השליטה ברשת המלונות הקרויה על שמו, והאיש שאחראי במידה רבה על האסוציאציה של צמד המילים "חופשה באילת" עבור התייר הישראלי.

תחילת הדרך

דוד פתאל נולד בשנת 1957 בחיפה. הוא התחנך בבתי הספר "הרצל" ותיכון עירוני ב' ונטל חלק בפעילות של תנועת הצופים בעיר. את שירותו הצבאי עשה בתפקיד לוחם בחטיבת הנח"ל, ולאחר שהשתחרר מצה"ל שימש כמדריך במחנה קיץ לנוער בארה"ב. לאחר ששב לישראל החל ללמוד ניהול בתי מלון בבית הספר ללימודי המלונאות תדמור.

סיפור הצלחה בין הלובי לבריכה

בשנת 1980, לאחר שסיים את לימודי המלונאות, נרשם ללימודי תואר ראשון בכלכלה ובסוציולוגיה באוניברסיטת חיפה. במקביל החל לעבוד בתפקיד מנהל ערב באחד ממלונות רשת "דן" בחיפה. בשנת 1985 קודם על ידי הנהלת הרשת לתפקיד סמנכ"ל מלון "דן" בהרצליה, בשנת 1987 החל לנהל מלון מרשת מלונות "ישרוטל" בים המלח וב-1989, עבר לנהל מלון אחר של רשת "ישרוטל", הפעם באילת.

בשנת 1992, החליטה חברת ההשקעות "אפריקה ישראל" להקים את חברת "מלונות אפריקה ישראל" שתתמקד בניהול בתי מלון, ובחרה את דוד פתאל שיעמוד בראשה. כמנכ"ל הרשת החדשה, ניהל פתאל את המו"מ לקבלת זיכיון לרשת "הולידיי אין" בישראל (אז כבר היה מדובר במותג רב לאומי של מלונות בכל רחבי העולם), והחל לפעול במרץ כדי להטמיע את המותג החדש בארץ.

בתוך שנים ספורות צמחה הרשת החדשה ו"מלונות אפריקה ישראל" הפכה לבעליה של לא פחות מעשרה בתי מלון בישראל; אולם פתאל לא הסתפק בכך. הוא הוביל את "מלונות אפריקה ישראל" להנפקה בבורסה, יזם שיתופי פעולה בין הרשת לבין משרדי ממשלה והקים, בשיתוף עם עיריית טבריה, מוסד חדש ללימודי מלונאות: מכללת הולידיי אין (היום המכללה למלונאות "רימונים").

"מר מלונאות"

בשנת 1997, מונה דוד פתאל למנכ"ל רשת "קלאב הוטל", אך בשנת 1998 החליט לעזוב את הרשת ולפתוח את "פתאל ניהול ויזמות בע"מ", חברה משלו. הייעוד המקורי של החברה החדשה היה שירותי ניהול למלונות וייעוץ למלונאים. באותה תקופה נבנה באילת מלון מקבוצת האחים עופר ופתאל נשכר כיועץ. הוא פנה אל רשת המלונות "מרידיאן" העולמית ושכנע את קברניטיה להפקיד בידיו זיכיון לניהול מלונות הרשת בישראל. המלון של האחים עופר היה "מרידיאן" הישראלי הראשון, ופתאל הכריז שיפתח את הרשת גם לערים נוספות בארץ.

בתוך שנים ספורות הצליח פתאל להצמיח את הרשת שבניהולו כאשר החל לספק שירותי ניהול לשורה של מלונות ברחבי הארץ ובעולם (לרבות מלונות המשתייכים למותגים עולמיים מובילים). בשנת 2005 רכש את המלון הראשון של החברה בים המלח. בשנת 2006 כבר השיקה החברה בבעלותו ובניהולו את מותג בתי המלון "לאונרדו" בגרמניה (ובהמשך במדינות נוספות באירופה).

בשנת 2009, הפכה רשת מלונות פתאל באופן רשמי לגדולה ביותר בישראל, כאשר רכשה בבת אחת 12 מלונות מחברת "אזורים תיירות" בעבור כ-970 מיליון ש"ח. המלונות הללו, כמו מלונות אחרים שנרכשו עם השנים, הוסבו למלונות בבעלות הרשת תחת מותגים קיימים כמו "הרודס", "מג'יק" ו"לאונרדו". מהלכים אלו ואחרים זיכו את פתאל בשנת 2013 באות הוקרה מיוחדת עבור הישג אישי מיוחד בתחום היזמות המלונאית. ב-2016 נכנס לרשימת "מאה האנשים המשפיעים" של מגזין דה-מרקר.

כיום החברה שהקים דוד פתאל מכונה "פתאל החזקות" והיא נמצאת בשליטתו; הנכס העיקרי שלה הינו חברת הבת "מלונות פתאל בע"מ" המחזיקה חלק מן המלונות בקבוצה, וכן חברת הבת "פרותאל תיירות בע"מ" המחזיקה ביתר מלונות הקבוצה. בין המלונות שמנהלת ומפעילה הקבוצה ניתן למנות כאלה שמשתייכים למותגים "פתאל", "הרודס", "לאונרדו" ועוד. דוד פתאל הוא המנכ"ל והיו"ר של "פתאל החזקות". המנכ"לית של "מלונות פתאל היא אביה מזרחי מגן, שנבחרה בשנת 2018 להיכנס לרשימת "חמישים הנשים המשפיעות" בעיתון "גלובס".

השפעות משבר הקורונה

במידה רבה, פתאל הוא האיש שעיצב את האסוציאציה הראשונית של צמד המילים "חופשה באילת". הוא האיש שהביא לישראל את קונספט ה"הכל כלול" ואשר הציב את פעילות הבידור במרכז חוויית החופשה במלונות שבבעלותו. כך זה היה במשך שנים שבהן רשת המלונות "פתאל" הלכה וצמחה הן בישראל והן בעולם, גם כאשר טרנד ה-Airbnb החל להתפתח ולהוות איום על ענף המלונאות כולו – ואז הגיע נגיף הקורונה שהעמיד את הכל בסכנה.

מגפת הקורונה והמדיניות שהונהגה בישראל אילצו את דוד פתאל, כמו מלונאים רבים אחרים, להתמודד עם ריחוק חברתי, סגרים והנחיות בריאות שרוקנו את מלונותיו מאורחים. פתאל נאלץ לסגור מלונות, להוציא עובדים לחל"ת – וכל זאת כאשר רוב הוצאותיו נותרו ללא שינוי. הוא ספג מצד אחד הפסדים ותזרימי מזומנים שליליים ומצד שני ביקורת מהמשקיעים, אבל הצליח לגייס הון. נכון לסוף הרבעון השני של 2021 רשת מלונות "פתאל" חזרה להפעיל את רוב מלונותיה כשקופת המזומנים שלה מכילה לפחות 1.5 מיליארד שקלים. כיום מנהלת הרשת כ-200 מלונות ב-20 מדינות ברחבי העולם. בישראל מונה הרשת 37 בתי מלון ב-14 אזורי נופש שונים בישראל.

צפייה 10 תגובות
bottom of page