top of page

דן אריאלי

דן אריאלי הוא פרופסור בתחום הכלכלה ההתנהגותית, סופר ומרצה TED מבוקש בנושאים כמו שיפוט, קבלת החלטות ופסיכולוגיה, ומומחה לפתרון בעיות באמצעות עיצוב התנהגות.

תחילת הדרך: מתאונה קשה להצלחה עולמית

דן אריאלי נולד בשנת 1967 בניו יורק וגדל בישראל. בעת שהיה תלמיד בכיתה יב' עבר תאונה במסגרתה נפצע מהתפוצצות של כימיקלים ונכווה קשות בכ-70 אחוז מגופו. הפגיעה הקשה אילצה את אריאלי לעבור טיפולים ארוכים וכואבים לאורך כשלוש שנים של אשפוז בבית חולים – אבל מתוך התאונה, הניתוחים והכאבים החלו לעלות במוחו סימני שאלה רבים בנושאים הקשורים להתנהגות ולהיגיון שבבחירה. לדוגמה, הוא לא הבין מדוע האחיות שנהגו לקלף את התחבושות מעורו כדי להחליפן העדיפו לעשות זאת במהירות תוך גרימת כאב רב, ולא באיטיות שתגרום פחות כאב גם אם לאורך זמן רב יותר. כמטופל השפעתו על אופן הטיפול של האחיות בו היה מזערי, אולם היה זה אחד מסימני השאלה שהתעוררו בו והובילו אותו, לאחר שמצבו הבריאותי השתפר, להירשם ללימודי פילוסופיה ופסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב.

כבר בסמסטר הראשון ללימודיו, במסגרת קורס בנושא פיזיולוגיה של המוח, הבין אריאלי עיקרון מפתח שהתווה את דרכו העתידית: העובדה שעולם המדע כולו הוא למעשה מערכת ניסויית שבה כל אחד יכול להציע כל תיאוריה חלופית שירצה ובלבד שיוכל לתכנן דרך ניסויית להעמיד אותה במבחן. אריאלי תכנן שורת ניסויים בנושא כאב וביצע אותם על עצמו ועל חבריו, והסיק שנהלי הטיפול של האחיות בבית החולים שגויים ונובעים בין היתר מאי הבנת המציאות מנקודת המבט של המטופלים. הוא חזר אל מחלקת הכוויות, הציג את ממצאיו בפני הצוות המטפל ובעקבות זאת חלק מן הנהלים אכן שונו לטובת מטופלים עתידיים. אז עלה בדעתו של אריאלי שיתכן וגם בתחומים אחרים בחיים אנשים מבצעים החלטות שגויות משום שאינם מבינים את ההשלכות של התנהגותם. הוא החליט להרחיב את המחקר שלו והחל לעסוק בשיפוט וקבלת החלטות, או כלכלה התנהגותית.

ההיגיון שבחוסר הרציונליות

מדע הכלכלה מתאפיין בין היתר בשורה של הנחות על שיקול דעת מושלם של בני אדם, ובפרט שהם יודעים מה טוב להם ומסוגלים לקבל החלטות נכונות עבור עצמם באופן רציונלי. מאידך, פרופ' דן אריאלי טוען שההנחות הללו נאיביות ולא קיימות בפועל, ולמעשה בני האדם אינם רציונליים באופן שיטתי: ניסויים רבים שערך בקבלת החלטות, בשיפוט ובהעדפות של בני אדם, מוכיחים כי שוב ושוב אנו חוזרים על אותן התנהגויות שאין בהם היגיון כלכלי, מתוך חוסר רציונליות שניתן למדוד ואף לצפות. דוגמה אחת שעוררה הדים רבים הייתה מאמר דעה שפרסם ב-2011 בניו יורק טיימס, בו יצא נגד חלוקת בונוסים שמנים בוול סטריט משום שהמציאות מוכיחה, על פי הניסויים שערך, כי הם עלולים להוביל דווקא לירידה בביצועים.

לאורך השנים השלים פרופ' דן אריאלי שני תארי דוקטור, אחד בפסיכולוגיה קוגניטיבית מאוניברסיטת קרוליינה הצפונית והשני במנהל עסקים מאוניברסיטת דיוק, בה הוא גם מכהן כיום כפרופ' לכלכלה התנהגותית. הניסויים שערך והתובנות אליהן הגיע בעקבותיהם הביאו אותו לכתוב שורה של ספרים שזכו להצלחה בכל רחבי העולם, ביניהם "לא רציונלי ולא במקרה", "לא רציונלי אבל לא נורא" ועוד.

פרופ' אריאלי גם הוזמן מספר פעמים לשאת הרצאות בערבי TED, והוא יועץ מבוקש למדינות, לחברות עסקיות ולארגונים בכל העולם בתחומי מומחיותו. בשנת 2018 ייסד חברה ישראלית בשם "קיימא" (Kayma), שבשיתוף פעולה עם משרד האוצר מבצעת שורת מחקרים וניסויים בהיקף גדול על מנת לסייע למשרדי הממשלה השונים לקבל החלטות המתאימות יותר להתנהגות האזרחים בנושאים כמו צמצום פקקים בדרכים, קיצור תורים לטיפול רפואי והפחתת העלמות מס.

bottom of page