top of page

דניאל שנער

דניאל שנער

דניאל שנער הוא מנכ"ל חברת ההשקעות כללטק, קצין מודיעין לשעבר וסופר ישראלי. הספר הראשון שלו, מותחן הריגול "שמיים אדומים", קטף פרסים ונחשב אחד מספרי הביכורים הכי מצליחים בישראל.

פרטים ביוגרפיים

דניאל שנער - Ynet

דניאל שנער נולד בשנת 1981 בירושלים ולמד בבית הספר התיכון בויאר בעיר. הוא שאף להתגייס לשירות קרבי אך הפרופיל הצבאי היה נמוך מדי והוא גויס לחיל המודיעין. תחילה היה אחראי על תחום הטרור הפלסטיני ובהמשך עבר לטרור בינלאומי.

באמתחתו של שנער שני תארים אקדמיים, אחד במשפטים ואחד במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים. כבר במהלך לימודיו, כסטודנט, החל שנער להשקיע בחברת אלרון, חברה העוסקת בהשקעות טכנולוגיה. בהמשך מונה לעוזר מנכ"ל חברת האחזקות "כלל תעשיות," והתמקד בעסקאות הקשורות לחברות טכנולוגיה. בזכות הצלחותיו, מונה לתפקיד סמנכ"ל האסטרטגיה והפיתוח העסקי בחברת "כלל תעשיות," תפקיד אותו מילא עד שנת 2014.

בשנת 2015, חבר שנער לחברת ההשקעות 'אקסס אינדסטריז' כדי להקים גוף השקעות חדש בישראל: "כללטק." במקביל להקמת "כללטק," שנער ניהל עבור אקסס אינדסטריז את הפורטפוליו הגלובלי של חברות הטכנולוגיה, ביניהן חברות מצליחות כמו רוקט אינטרנט וזלנדו (שכיום שוויין עשרות מיליארדי אירו) וחברת לזאדה, שבהמשך נמכרה לקבוצת עליבאבא הסינית עבור שלושה מיליארד דולרים.

אודות כללטק

כאשר הוקמה 'כללטק' כזרוע ההשקעות הישראלית של 'אקסס אינדסטריז', מטרתה הייתה להתמקד בהשקעות בחברות טכנולוגיות שנמצאות כבר בשלב הצמיחה, לאו דווקא בסטארט-אפים שנמצאים בנקודת הזינוק, "אם כי במקרים מסוימים", אומר שנער, "החברה השקיעה גם בחברות צעירות יותר." פורטפוליו ההשקעות של החברה מתמקד בתחומי סייבר, מסחר אלקטרוני, טכנולוגיה פיננסית, תוכנה כשירות (Saas) וכדומה. יחד עם זאת, באותו פורטפוליו ניתן למצוא גם חברות שיווק, פרסום דיגיטלי ואפילו יצרניות רכבים.

היתרון המשמעותי של "כללטק" לעומת מתחרותיה הוא אפשרות החשיפה שהיא מציעה לחברות בהן היא משקיעה, הן בשוק המקומי והן בשוק הגלובלי – כלומר יותר הזדמנויות לכל חברה. יתרה מזאת, "כללטק" ו"אקסס אינדסטריז" שונות מקרנות הון סיכון גם בכך שהן לא מחייבות תקופת השקעה באורך שבע שנים או צורך לעשות אקזיט כדי לגייס כספים, אלא יש לשתיהן בעל מניות יחיד, המיליארדר לן בלווטניק. כלומר, לחברה בהן משקיעה "כללטק" יש אפשרות לקבל תמיכה לאורך מספר שנים וכך ליהנות מליווי לטווח ארוך. ואכן, כיום, "כללטק" בהובלת דניאל שנער מהווה תחרות של ממש לקרנות אחרות, ותיקות ממנה, חלקן אף בעלות פעילות ענפה בשווקים הבינלאומיים.

איירון סורס: ההנפקה הישראלית הגדולה ביותר בהיסטוריה

בתחילת 2015, השקיעה כללטק בחברה בשם איירון סורס, אז חברת טכנולוגיה לפרסום וכיום מפתחת כלי פרסום ומונטיזציה של אפליקציות ומשחקי סלולר. בסוף שנת 2020 התבקש שנער על ידי מנכ"ל איירון סורס וסמנכ"ל הכספים שלה לסייע בניהול תהליך הנפקת החברה. בשלב זה היה מדובר בהנפקה רגילה, אולם כאשר שנער הצטרף לתהליך, הוחלט לשנות אותו להנפקה באמצעות חברת ספאק (SPAC, או "חברת צ'ק פתוח" בסלנג הבורסאי: למשקיעים מוצע לקנות מניות בחברה שאין בה פעילות עסקית מלבד כספם של המשקיעים, ולמעשה לתת אמון בכך שמארגני הספאק ישקיעו בחברה ראויה כך שבסופו של דבר הם יהפכו לבעלי מניות בה).

הנפקה באמצעות מיזוג ספאק נחשבה באותה עת לחדשנית, מורכבת וארוכה, אבל המהלך הצליח. בסוף חודש יוני 2021 בוצע מה שקיבל את התואר "הנפקת ההייטק הישראלית הגדולה בהיסטוריה": מיזוג של חברת איירון סורס אל תוך חברת ספאק בשווי של 11 מיליארד דולרים (יותר מפי 7 משוויה של איירון סורס רק שנתיים לפני כן). על פי שווי האופציות בהן מחזיקים עובדי החברה מדובר בלא פחות מ-230 מיליונרים חדשים.

"ספאק הוא לא משחק", אמר לאחר מכן דניאל שנער, והשווה השקעות הון סיכון למרתון ברכבת הרים שנמצאת בפארק שעשועים ללא חוקים. "כולנו למדנו תוך כדי תנועה וזה לא היה קל".

קצין המודיעין שהפך לסופר

בשנת 2018, יצא לאור ספרו הראשון של שנער, "שמיים אדומים", שכתב כמעט 15 שנים לפני כן, עוד כששירת בצבא. זהו מותחן ריגול בדיוני אשר עוסק בעולם של איסוף מודיעין וסיכול טרור, תחומים שמוכרים היטב לשנער ששירת ביחידת המודיעין 8200 בצה"ל, בתפקידים שחלקם חסויים עד היום. כדי לפרסם את הספר נדרש כתב היד לעבור את אישור הצנזורה וגופים כמו המוסד והשב"כ. בהמשך, הספר אף נדון בוועדת שרים מיוחדת שכללה בין את היתר את ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו. מאוחר יותר סיפר שנער בראיון כי נאלץ לשכתב חלקים נרחבים מהספר על מנת להוציא אותו לאור.

באוגוסט ,2021 יצא לאור ספרו השני, "בית הפגודה", המהווה המשך לספרו הקודם. גם ספר זה, כמו ספר הביכורים שלפניו, קיבל את אישור הצנזורה – וגם הוא הפך במהירות לרב מכר. "יש קווי דמיון בין העיסוק הנוכחי שלי כמשקיע לעיסוק הקודם שלי כקצין מודיעין, מבחינת הסיכונים ואי הוודאות", סיפר בראיון, "ואני לוקח את הספרים שאני כותב לנקודות בהן אני נמצא בחיים."

bottom of page