top of page

דורית אהרונוב

פרופ' דורית אהרונוב היא פיזיקאית ישראלית ופרופסור למדעי המחשב, המתמחה בתחום המחשוב הקוונטי. מחקריה ועבודותיה בתחום החדש ושאינו מוכר יחסית תרמו תרומה משמעותית לפיתוח המחשוב הקוונטי ברחבי העולם בעשור האחרון.

פרטים ביוגרפיים והשכלה

דורית אהרונוב נולדה בארה"ב וגדלה בחיפה. כבר מילדות נחשפה לתחומים מדעיים שכן אביה היה מתימטיקאי ודודה היה פיזיקאי. היא בעלת תואר ראשון במתימטיקה ופיזיקה מן האוניברסיטה העברית בירושלים, אותו סיימה בהצטיינות יתרה; בעלת תואר שני בפיזיקה ממכון ויצמן; ובעלת דוקטורט בפיזיקה ומדעי המחשב, גם הוא מן האוניברסיטה העברית. לאחר שסיימה את לימודיה בארץ נסעה לחו"ל כדי לעשות פוסט דוקטורט, ועשתה אותו במשך שנה אחת במחלקה למתימטיקה שבאוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רזי ושנה נוספת במחלקה למדעי המחשבים באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה. לאחר ששבה לישראל מונתה לפרופסור בביה"ס להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית בירושלים.

פועלה בתחום המחשוב הקוונטי

מחשוב קוונטי הוא מונח המתייחס לעיבוד נתונים באמצעות שימוש בתכונות התיאוריה הפיזיקלית של מכניקת הקוונטים, לרבות שזירה קוונטית או סופרפוזיציה קוונטית. במילים פשוטות יחסית, מחשבים קוונטיים דומים מבחינת יכולותיהם החישוביות למחשבים קלאסיים רגילים, אולם המחשבים הקוונטיים עושים שימוש ביחידות מידע ופעולות בסיסיות שונות ולפיכך מסוגלים לפתור בעיות מסוימות באופן יעיל יותר ומהיר יותר ממחשבים רגילים. פרופ' אהרונוב החלה לפעול בתחום המחשוב הקוונטי עוד במסגרת התזה במדעי המחשב שעשתה במהלך הדוקטורט שלה באוניברסיטה העברית בירושלים. אז, היא מצאה דרכים תיאורטיות לאפשר למחשבים קוונטיים להיות חסינים לרעש (ובכך להגן עליהם משום שרעש עלול להשפיע לרעה באופן משמעותי על חישוב קוונטי). בזכות השיטות התיאורטיות שפותחו על ידי אהרונוב בשיתוף המחנה שלה, פרופ' מיכאל בר אור, קיימות היום מעבדות רבות בעולם המנסות לבנות מחשבים קוונטיים גדולים יותר מאי פעם. בזכות מחקר זה, יחד עם עוד מחקרים רבים אחרים שביצעה פרופ' אהרונוב, עד כה חלה למעשה מהפכה עולמית בתיאוריות מסוימות של מדעי המחשב ועשויות להיות לכך השלכות טכנולוגיות אדירות. פרופ' אהרונוב זכתה לפרסום עולמי בתחומים שונים הקשורים למחשוב קוונטי ובפרט לתהליכי אינפורמציה קוונטית, כגון סיבוכיות קריפטוגרפיה קוונטית, תיקוני שגיאות קוונטיות וכדומה; כמו כן קיבלה מספר פרסים בזכות מחקריה ועבודותיה, לרבות, למשל, פרס קריל היוקרתי המוענק עבור מצוינות במחקרים מדעיים.

התחום שמעטים מבינים ועוד פחות מצליחים לקדם

בשנת 2005 נבחרה פרופ' דורית אהרונוב לככב בכתבת דיוקן של כתב העת המדעי היוקרתי Nature כאחת מארבעה מדענים צעירים ומבטיחים בתחומי עשייתם. כתבה זו, שיצאה לאור עוד לפני שפרופ' אהרונוב הייתה בת 34, העידה לדבריה על החשיבות הרבה שמוענקת על ידי אנשי מדע בעולם לתחום החדש יחסית והלא כל כך מוכר של חישוב קוונטי. כיום עוסקת מחקרה של פרופ' אהרונוב בפיתוח של טכניקות חדשות לצורך פתרון בעיות חישוביות מורכבות בעזרת החוקים של הפיזיקה הקוונטית. "פרופ' אהרונוב עוסקת בתחום שמעטים מצליחים להבין, פחות מצליחים לעסוק בו, ומעטים-ממש מצליחים לקדמו", נאמר עליה באחת מישיבות ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ה-16 בשנת 2005. בשנת 2018 צוין שמה כאחת מ-70 חוקרים ומלומדים ישראלים שתרמו תרומה פורצת דרך, כל אחד בתחומו, ב-70 שנות קיומה של מדינת ישראל. אם אכן נראה בקרוב מהפכה טכנולוגית אמיתית שיסודותיה נעוצים במכניקת הקוונטים ואשר תתבטא במחשבים חזקים פי כמה מאלה שקיימים היום, אין ספק שלפרופ' אהרונוב יהיה חלק משמעותי בכך.

26 צפיות0 תגובות
bottom of page