top of page

יאיר לפיד

יאיר לפיד הוא חבר כנסת ישראלי, לשעבר שר האוצר, מנחה טלוויזיה, שחקן, יוצר וסופר.

פרטים ביוגרפיים

לפיד נולד בשנת 1963 לשולמית ויוסף (טומי) לפיד. הוא גדל בתל אביב ובלונדון, למד בגימנסיה העברית הרצליה אולם לא סיים תיכון באופן פורמלי ולא קיבל תעודת בגרות. כשהתגייס לצה"ל שירת ככתב בעיתון הצבאי "במחנה". הוא נשוי לצלמת, העיתונאית והסופרת ליהיא לפיד והשניים הורים לבן ובת שנמצאת על הספקטרום האוטיסטי. לפיד הוא גם אב לבן נוסף מאשתו הראשונה, תמר פרידמן. כיום יאיר לפיד נחשב לאחד מן הפוליטיקאים העשירים ביותר בישראל, והונו מוערך בשווי 25 מיליוני שקלים.

מעיתונות ובידור עד החיפוש אחר הכסף בפוליטיקה

עוד בילדותו היה לפיד הצעיר מוקף בעיתונאים, החל מסבו דוד גלעדי שהיה עיתונאי והמשך באחרים שהתגוררו בסמוך לביתו. לאחר שהשתחרר משירות צבאי ככתב החל לעבוד בעיתון "מעריב", ערך את המקומון "עיתון תל אביב" ובהמשך עבר לכתוב טור משלו ב"ידיעות אחרונות". בנוסף כתב את סדרות הטלוויזיה "החופש האחרון" ו"חדר מלחמה", כתב 11 ספרים, מחזה בתיאטרון הקאמרי ומספר שירים ופזמונים, כמו "שיר אהובת הספן" ו"צעיר לנצח".

לפיד גם השתתף בסרטים "מעבר לים" (1991) ו"שירת הסירנה" (1994), ובשנות התשעים הנחה את תוכניות הטלוויזיה "סופשבוע" ו"סוגרים שבוע" בערוץ הראשון. לאחר שחזר משהות בת מספר חודשים בחו"ל החל להנחות תכניות אירוח בטלוויזיה, תחילה בערוץ 3 של הכבלים ולאחר מכן בערוץ 2. במקביל שידר תכנית בגלי צה"ל. בשנת 2008 החל להגיש את מהדורת החדשות של ערוץ 2 בימי שישי, "אולפן שישי". בשנת 2012 פרסם לפיד בידיעות אחרונות טור שכותרתו "איפה הכסף?" ובו תיאר את הסיבות לפרישתו מהגשת "אופן שישי" והצטרפותו לפוליטיקה הישראלית.

הפעילות הפוליטית

באפריל 2012 הקים לפיד את מפלגת "יש עתיד" והגדיר אותה כמפלגת מרכז אשר תדאג למעמד הביניים. מפלגתו זכתה להצלחה גדולה בבחירות לכנסת ה-19 עם 19 מנדטים בכנסת והייתה המפלגה השנייה בגודלה. לפיד עצמו מונה לשר האוצר בממשלתו של בנימין נתניהו. במהלך כהונתו קוצצו קצבאות הילדים, המע"מ עלה ל-18%, הוגדל המיסוי על אלכוהול וסיגריות ומס החברות עלה. כמו כן פעל לפיד לקידום שילוב החרדים בצה"ל, בשירות אזרחי ובשוק התעסוקה תחת הכותרת "שיוויון בנטל" ויזם את חוק "מע"מ אפס" לפטור מתשלום מע"מ באת רכישת דירה ראשונה מקבלן; יוזמה שספגה ביקורת רבה מבכירים במשק כמו נגידת בנק ישראל ובכירים במשרד האוצר.

ב-2014 פוטר לפיד מן הממשלה על ידי בנימין נתניהו, ובבחירות שלאחר מכן מפלגתו קיבלה 11 מנדטים ולפיד סירב לערוך מו"מ עם הליכוד ונשאר באופוזיציה. עמדותיו הקשיחו והוא טען כי יש עתיד היא "מפלגת מרכז שנוטה קלות ימינה". לפיד נהג למתוח ביקורת רבה על המדיניות של ממשלת ישראל אבל גם עוסק בהסברה למען ישראל בחו"ל. ב-2018 הודיעה משטרת ישראל כי לפיד הינו עד מפתח בתיק 1000 נגד ראש הממשלה נתניהו.

בשנת 2019, לקראת הבחירות לכנסת ה-21 התאחדו מפלגות יש עתיד בראשות יאיר לפיד ותל"ם בראשות משה (בוגי) יעלון עם מפלגת חוסן לישראל בראשות בני גנץ והוקמה מפלגת כחול לבן. בראשותה עמד בני גנץ ובמקום השני יאיר לפיד, כאשר סוכם בין השניים כי במקרה בו תקים הסיעה המשותפת את הממשלה תהיה ביניהם רוטציה על ראשות הממשלה. בסבב הבחירות הראשון שנערך באפריל זכתה כחול לבן ל-35 מנדטים והייתה בשוויון עם מפלגת הליכוד. בסבב הבחירות השני שנערך בספטמבר זכתה כחול לבן ל-33 מנדטים והייתה למפלגה הגדולה ביותר. נכון לרגע כתיבת שורות אלה טרם ידוע האם כוננה ממשלה ומה תפקידו של לפיד בה או בכנסת, אולם אין ספק שכוונתו של לפיד היא להמשיך ולכהן בתפקידים בכירים בשירות הציבור גם בעתיד.

צפייה 10 תגובות
bottom of page