top of page

מרב מיכאלי

מרב מיכאלי היא יושבת ראש מפלגת העבודה, ולשעבר אשת תקשורת, מרצה לתקשורת ומגדר, ופובליציסטית.

תחילת הדרך

מרב מיכאלי נולדה ב-1966 בפתח תקווה. בילדותה התחנכה בתנועת הצופים והייתה מדריכה ורשג"דית. בצבא שירתה בגלי צה"ל והייתה שותפה להקמת תחנת הרדיו גלגלצ. לאחר שהשתחררה למדה לתואר ראשון בהיסטוריה באוניברסיטת ת"א. הפעם הראשונה בה מיכאלי נראתה על מסך הטלוויזיה הייתה כמנחת "רואים 6/6", תוכנית טלוויזיה לילדים ונוער, לצידו של ארז טל. בהמשך הגישה מספר תוכניות נוספות בערוצי טלוויזיה שונים, ביניהן "משחק השבת", תכנית הספורט המרכזית של הערוץ הראשון, "שישי חי" ו"עד עשר" בערוץ 2, "מרב מיכאלי" בערוץ 3 ועוד. בנוסף החלה מיכאלי ליצור ולהפיק סרטי טלוויזיה תיעודיים, הנחתה תכנית בוקר בערוץ 10 ואת תכנית החדשות של הטלוויזיה בכבלים. במקביל המשיכה לשדר גם ברדיו. מרב מיכאלי הייתה בין מייסדי רדיו תל אביב והגישה בו תכנית בוקר ותכניות נוספות. מיכאלי גם הייתה מרצה במספר מוסדות אקדמיים, ביניהם המכללה למנהל, בית הספר "כותרת" והמכללה האקדמית ספיר. בנוסף כתבה טורי דעה בעיתון הארץ ובעיתונים נוספים, והקימה את שדולת "עזרת נשים" שקידמה הקמת מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית בישראל.

"פוליטיקה היא פלטפורמה לעשות את מה שעשיתי כל חיי"

לקראת הבחירות לכנסת ה-18 שנערכו ב-2009, הוצע למיכאלי להצטרף אל מפלגת מרצ, אולם היא דחתה את ההצעה. ארבע שנים לאחר מכן, לקראת הבחירות לכנסת ה-19, הצטרפה אל מפלגת העבודה והתברגה במקום ה-5 ששוריין לאישה. בהמשך, עם פרישת עמיר פרץ מהמפלגה, התקדמה למקום ה-4 ברשימה ונכנסה לכנסת. גם במערכות הבחירות הבאות נכנסה מיכאלי לכנסת (בין אם מפלגת העבודה רצה בעצמה או ברשימות משותפות עם מפלגות אחרות) – עד שבשנת 2021 נבחרה להוביל את מפלגת העבודה בבחירות לכנסת ה-24. חברת הכנסת מרב מיכאלי עשתה רבות כפוליטיקאית. בין היתר הייתה חברה בוועדת חוץ וביטחון, ועדת חוקה חוק ומשפט, הוועדה המיוחדת שמונתה לחקר היעלמות ילדי תימן, ועדת החינוך התרבות והספורט ועוד. בנוסף הייתה יושבת הראש של מספר שדולות, לרבות בנושאי קידום ספורט נשים, מיגור העוני, שדולה למען עצמאיות ועצמאיים, מאבק בהתמכרות להימורים ועוד. בין היתר אף עמדה בראש קבוצת ידידות פרלמנטרית של ישראל, הונגריה ויבשת אפריקה, ובהמשך בראש קבוצה דומה שכללה את וייטנאם והפיליפינים. בראיון לאורטל בן דיין בשנת 2016 אמרה "פוליטיקה היום עבורי זו פלטפורמה לעשות בעצם את מה שעשיתי כל חיי. תמיד קראתי את המציאות קריאה ביקורתית."

חברת כנסת שוברת מוסכמות

מרב מיכאלי היא פמיניסטית גאה ופעילה למען זכויות נשים. עוד לפני שנכנסה לפוליטיקה, כשהייתה שדרנית בחדשות הטלוויזיה בכבלים, הביעה מחאה בשידור כאשר הפשילה את חולצתה בתגובה לראיון בו נשמעו לדעתה אמירות לא ראויות כלפי נשים. בהמשך החלה לדבר בלשון נקבה או בצורת פנייה לרבים ולרבות (כגון "חייבות וחייבים שינוי"), בטענה שהשפה העברית היא גברית ומדירת נשים. צורת התבטאות זו, שלעיתים יצרה שיבושי לשון משעשעים וספק-מכוונים כמו "הציבור יודעת", הדגישה את עשייתה של מיכאלי למען נשים והשתלבה במצע של מפלגת העבודה בבחירות לכנסת ה-24 בשנת 2021 עם הבטחות בחירות כמו חלוקת חופשת לידה בין ההורים ויישוב סכסוכי זוגות בהסכמה. קמפיין הבחירות של מיכאלי בראשות מפלגת העבודה נחל הצלחה: תחילה היו פרשנים שחזו כי המפלגה לא תעבור את אחוז החסימה, אולם "העבודה" נכנסה לכנסת ה-24 עם 7 ח"כים, ומיכאלי הבטיחה "זו רק ההתחלה".

עמדות נוספות בהן מחזיקה מיכאלי: היא דוגלת במתן שירותי בריאות לכל האזרחים, שירותי חיוך חינם, שוויון זכויות מלא לקהילה הגאה, הפרדת דת ומדינה ועוד. בנוסף, למרות שהתבטאה בעבר נגד מוסד הנישואים ואף טענה כי "המבנה המשפחתי המסורתי הוא מחולל דיכוי בסיסי", מיכאלי תומכת בנישואים אזרחיים. זאת לא בנוסף לנישואים דתיים אלא במקומם, עקב אפליית הנשים הנהוגה ברבנות לצורך קבלת גט וכן בשל חוסר יכולתם של אזרחים לא-יהודיים וחד מיניים להינשא. היא אף הצהירה מספר פעמים שהיא שלמה עם החלטתה שלא להביא ילדים לעולם, ואפילו מודל הזוגיות שלה, עם הסאטיריקן ליאור שליין, הוא ייחודי: השניים הם זוג משנת 2007 ועדיין מתגוררים בשתי דירות נפרדות. "אבל אנחנו תמיד ישנות ביחד", אמרה מיכאלי.

7 צפיות0 תגובות
bottom of page