top of page

נחמה ריבלין ז"ל

נחמה ריבלין. צילום: דודי ועקנין


נחמה ריבלין ז"ל, רעיית נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שוחרת תרבות ואומנות ופעילה למען הקהילה והסביבה. 5 ביוני 1945 ועד 4 ביוני 2019.

תחילת הדרך

נחמה ריבלין נולדה וגדלה במושב חרות בשרון. הוריה, מנחם מנדי ודרורה קיילה-שולמן, היו ממקימי המושב. כשנחמה הייתה בת 5 הלך אביה לעולמו. נחמה למדה בבית הספר האזורי רופין, ובהמשך לא גויסה לצבא מסיבות רפואיות. בגיל 19 נרשמה ללימודים אקדמאיים באוניברסיטה העברית בירושלים, וסיימה עם תואר ראשון (B.Sc) בבוטניקה ובזואולוגיה וכן עם תעודת הוראה בתחומים אלה.

עם סיום לימודיה השתלבה בעבודת מחקר במחלקה הזואולוגית של האוניברסיטה, ומאוחר יותר עבדה במחלקה האקולוגית ובמחלקה הגנטית.

רעייתו של נשיא המדינה

כשהייתה בת 26 הכירה את ראובן ריבלין, ולאחר נישואיהם הקימו יחד את ביתם בירושלים. לזוג נולדו שלושה ילדים: רבקה (ריבי), ענת ורן, מהם נולדו גם שבעה נכדים (נכון ליום פטירתה). בשנת 2014, כשבעלה נבחר לנשיא המדינה, זכתה בתואר 'אשת הנשיא'. "הם היו זוג מושלם, ממש מעורר התפעלות. נחמה הייתה בעלת מאור פנים אמיתי. גם בבית הנשיא היא המשיכה להיות אותה 'הנחמה מהשכונה'," כך תיאר אותה משה דדש, יו"ר בית"ר ירושלים לשעבר בכתבה שפורסמה ב'ישראל היום'. מחלת הריאות חשוכת המרפא שבה חלתה הובילה אותה לפרוש לפנסיה בשנת 2007, ולאחר המעבר לבית הנשיא החליטה להקדיש את זמנה לפעילות למען הקהילה, במסגרתה פעלה למען נשים שכולות, ילדים בעלי צרכים מיוחדים ובשמירה על כדור הארץ. מבין פעילותיה הרבות היא אירחה במשכן בית הנשיא פעילי אקי"ם, וזאת במטרה לעודד תמיכה בילדים בעלי מוגבלות שכלית־התפתחותית. בשנת 2015 אירחה אימהות שכולות לרגל השקת הספר 'טעם לחיים', אשר כולל מעל ל־100 מתכונים שבישלו האימהות לבן שנפל במסגרת הצבא. הספר יצא בהוצאת עמותת 'משפחה אחת'. נחמה ריבלין הקימה גינה קהילתית של תבלינים ופרחים במרחבי החצר של בית הנשיא, והזמינה ילדים מרחבי הארץ לפעילות קבועה של זריעה, שתילה וטיפול בצמחים. את האמפתיה של נחמה לטבע ולסביבה הביעה לא פעם, וכך גם באמצעות התייחסות לספרו של מייקל בונד, "הדב פדינגטון": "כמה פעמים אנחנו חולפים על פני חיה או ציפור פצועה ומפנים מבט, רק כדי שלא נצטרך לקחת על עצמנו את עול הטיפול בה". בהפקת הספר לסרט השתתפה נחמה ריבלין בדיבוב.

חיבה מיוחדת לתחומי האומנות

לצד לימודים ועיסוק בתחומים הזואולוגיה והאקולוגיה למדה נחמה לאורך כל השנים תולדות האומנות מאספקטים שונים, החל מאומנות מודרנית, קלאסית ועד לעת העתיקה, והייתה ידועה כשוחרת תרבות ואומנות. מפעם לפעם פרסמה בעמוד הפייסבוק הרשמי של הנשיא פוסטים על ספרים שקראה וחתמה בסופם: "שלכם נחמה". היא נהגה לבקר בקביעות ולצפות בסרטים שהוצגו בסנימטק בירושלים ובבית הקולנוע סמדר. שנה לפני פטירתה, בשנת 2018, יזמה את הענקת פרס גרדנר סימון לשירה העברית, ובמעמד הכרזת הוועדה על הזוכה הראשון בפרס, עמיחי חסון, אמרה: "אני מאחלת לעולמנו שתמיד יהיו בו אנשים שמשוררים אותו".

נחמה ריבלין נפטרה ב־4 ביוני 2019, ויום לאחר מכן הוצב ארון הקבורה שלה בתיאטרון ירושלים. היא הובאה למנוחות בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים. טקס הלוויה נפתח להשתתפות הקהל הרחב.


2 צפיות0 תגובות
bottom of page